Philosophia – Iubitorul de Intelepciune.

Inca nu este hotarat daca Pithagoras sau Heraclit au folosit prima data termenul de filosof dar cuvantul grecesc  filosofie, care insemna la origine iubitor de intelepciune, este format din Philos (iubitor) si Sophia (intelepciune).

Acest iubitor de intelepciune al antichitatii era si un cautator, un cercetator insetat de cunoastere, de intelepciune ascunsa, ceva ce s-ar putea numi sacru pe care sa-l transforme apoi cu ajutorul discursului rational (logos) in concret, pentru a putea fi inteles la scara larga. Si uite asa aparea Platon in scena, care va ilumina prin intelegerea sa a vechilor conceptii sacrale, a misterelor vietii,  si transformarea lor cu ajutorul ratiunii in opere filosofice, punand bazele unei viitoare viziuni conceptuale asupra lumii.  Un prag de evolutie in istoria umanitatii.

Probabil ca n-as fi aflat aceste lucruri sau poate le-as fi aflat mai tarziu, daca cererea pentru scolarizare  in Germania mi-ar fi fost acceptata, poate ca nu  as mai fi aplicat la Filosofie. . .Philos si Sophia, imi par a fi un cuplu bine sudat. Iubitorul de Intelepciune.

Sunt curioasa daca parintii mei au aflat despre acesti termeni…dar poate ca nici nu sunt interesati…de multe ori cand incerc sa-i spun mamei mele lucruri care pe mine ma entuziasmeaza simt cum ma lovesc de un zid, uneori de cateva cuvinte aruncate superficial, in fuga, alteori o simpla inregistrare care merge repetandu-se indelung. Iar cateodata eu cad in capcana neintelegerilor si devin chiar eu rece ca o piatra si taioasa ca un os de peste care, desi mic si aparent fragil, se infige cu viclenie intre peretii  unui gatlej pulsand viata, innecandu-te si facandu-te sa-ti doresti sa-ti inghiti cuvintele rostite recent ca pentru a face blocajul sa treaca, sa poti respira si sa poti vietui din nou, in liniste, eliminand pericolul sufocarii printr-un aparent banal…os de peste.

Vazand spectacolul lugubru realizez ca sunt o egoista fiindca imi doresc sa tin cu dintii de propria mea viziune conceptuala, de filosofia mea conform careia in familie poate este in regula sa te certi, spunand lucruri care-ti stau in gat, creand pericolul sufocarii… Sau poate este tactica mea de a elimina osul de peste… o tactica invechita, folosita din comoditate sau pur si simplu speriata de noul prag de evolutie ce se cere a fi atins…acceptand transformarile necesare…

Ma intreb :

Oare am vreun drept sa le cer acestor oameni care sunt parintii mei acum sa adopte un comportament in acord cu propriile mele perceptii contrare obiceiurilor lor?

Ce pot eu sa fac pentru a pastra o relatie daca interesele noastre sunt diferite si nu mai gasesc un punct comun de intelegere?  

Sunt oare egoista fiindca imi doresc sa ii vad intr-o ipostaza care pe mine m-ar linisti si mi-ar da impresia ca o sa ii am aproape mai mult timp?

Recunosc … ei nu au cerut ajutorul a nimic, doar eu am insistat cu ofertele de ajutorare…poate de dragul unei fantezii a mea de a putea avea o mama aproape, cu care sa vorbesc…peste ani, una care desi rareori m-a ascultat in trecut, poate ar capata intelepciune si m-ar asculta acum…

Cred ca…inca mi-este greu sa accept viata, aceste cicluri ale ei de reinnoire, reimprospatare absolut necesare atunci cand vechile programe sunt adanc inradacinate…nu ma sperie faptul in sine, ci intreg procesul de separare pentru mine este infiorator si ma face sa reactionez in cele mai brutale moduri.

In mod cert aveam si am nevoie de o alta perspectiva…filosofica…numai ca, evident, sunt genul ce se agata de trecut in loc sa-mi deschid bratele larg pentru ce are sa urmeze.

Philosophia

Suna ca un dulce vis in care ea

…ma tine de brat si ne plimbam incet pe malul apei, imi zambeste si vorbeste necontenit despre visurile ei, ma invata lucruri noi, imi ridica semne de intrebare, ma contrariaza, ma inspira, ma strange de brat cu gingasie cand ma face sa rad si toate acestea… in timp ce imi povesteste despre nepotii mei.

Leave a Reply

